fredag 18 mars 2016

Återvinning

Jaha, återvinna och vart tog miljö tänket vägen
då är man inne i moderna åter vinna träsket.
på 70 talet blev vi på tvingad soptunnor.
Vi fick inte ta hand om våra egna sopor.
Vi fick inte köra sopor i bilarna osv....
Idag ska vi ta hand om våra egna sopor.

Jag är ingen slarver jag tar tillvara på det mesta men att lägga mat avfall i en papp påse bär mig mot, även om jag nu gör det. Skulle vilja skaffa en gris och samla matrester i en riktig hink som jag har gjort förr det är åter vinna för mig.

Det mest naturliga är väl att ta tillvara på kläder, gardiner tyger osv....  sy om eller (ge bort till någon som behöver).
Möbler? slipa och måla eller någon kanske behöver, sälj, ge bort.

då gör vi sop förarnas jobb... sop sorterar
bankens jobb ....bankärenden/och betalar via Internet.
ungdomarnas jobb...vi springer med brickorna på mat barer och sorterar.
expediternas jobb... skanna matvarorna.
vi tankar bilen själv. ok 

10-20-30 postlådor på en rad och 1 postbil har tidigare åkt runt med posten till alla, nu ska kanske 30 bilar starta och hämta posten 5 ggr i veckan.. miljö??????
Tidigare har 1 sopbil tagit alla sopor nu startar 30 st bilarna och kör till sopstationen.. miljö??

STRESS samhälle inte undra på att folk blir sjuka....HINNA HINNA SKYNDA
Tv program som sätter folk i olika miljöer för att testa hur människor  klarar sig i olika situationer.

Jag fixar det med Internet, men de gamla och de som inte hanterar dator osv..
har handlat via katalog i alla tider nu internet = en resa till post att hämta paket om det inte får plats i postlådan.
Varubussen har tyvärr slutat men men....
Tvättmedel får jag på bron, slipper släpa från affären.
( för dryga 40 år  hade 2 blöjbarn , fick balar med blöjor till ytterdörren)
sill och fisk kommer fickhandlaren med, 
falukorv och sill kommer korvhandlaren med, 
den finaste frysta kyckling, pilgrimsmusslor, lax, abborr fileer kommer en annan delikatess bil med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar